Vrijwilliger zondag.

Datum:
01
-
10
-
2023

Onlangs zijn Ilona Vink, Ilse Dekker en ondergetekende gestart met het traject Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd (MVKT), gefaciliteerd door de gemeente Eindhoven. Een traject dat er op is gericht om de aanwas van vrijwilligers in de vereniging een boost te geven. Tijdens onze laatste ALV hebben we dit traject al benoemd. Maar omdat net niet alle leden en ouders van jeugdleden bij deze vergadering aanwezig waren, hieronder de reden waarom we dit (moeten) willen en wat dit op korte en iets langere termijn gaat betekenen.

DSC bestaat op dit moment uit iets meer dan 400 leden. Voor korfbalbegrippen is dat een grote club, waar dus ook best veel georganiseerd moet worden om alles in goede banen te leiden. In de meeste gevallen zichtbaar met trainers, coaches, scheidsrechters, barmedewerkers etc. Vaak ook op de achtergrond in commissies, financiële zaken, (wedstrijd)secretariaat en in het bestuur. Kortom, er is genoeg te doen in die club en ook wij lopen er tegenaan dat we soms handjes tekort komen. Dit zal deels worden veroorzaakt door de huidige maatschappij of het zogenaamde consumentisme; ik geloof er echter veel meer in dat er genoeg bereidheid is om iets op te pakken binnen die club maar dat niet altijd duidelijk is wát er dan te doen is. Tegelijkertijd is er vanuit de kant van de club te weinig zicht op die bereidheid in termen van talenten, kennis, ervaring en beschikbare tijd. Anders gezegd, als het je zou lukken om die twee zaken bij elkaar te brengen, dan moet dat een boost geven aan het oppakken van functies, projecten en taken. En dat is nu precies waar het MVKT traject ons bij gaat helpen.

Kort gezegd komt de aanpak er op neer dat:

  • Wij alle bestaande vrijwilligerstaken in beeld brengen en een lijst maken van taken waarvoor wij nog vrijwilligers kunnen gebruiken;
  • Het vrijwilligerswerk binnen onze vereniging in het zonnetje wordt gezet;
  • De wervingsactie door middel van een campagne onder de aandacht van de leden wordt gebracht;
  • Er vrijwilligers worden geworven door onze leden persoonlijk te benaderen;
  • Onze vereniging na afloop van de cursus niet alleen over meer vrijwilligers beschikt, maar ook vrijwilligersbeleid heeft ontwikkeld.

Hoe mooi is dat? Wij verwachten dat wij met deze gestructureerde aanpak, met meer vrijwilligers, een nog bruisender vereniging tot stand brengen. Bij andere verenigingen heeft deze methode prima resultaten geboekt, dus dat moet bij DSC zeker ook lukken!

Binnenkort gaan we aan de slag met het in kaart brengen van al onze vrijwilligerstaken. We hebben daar de huidige vrijwilligers voor nodig. Zij zullen dan ook worden benaderd om dit overzicht, inclusief eventuele ‘vacatures’, zo compleet mogelijk te maken. Een mooie eerste stap in dit traject.

De lezer, die al wat langer lid is van DSC, stelt nu terecht de vraag: ‘maar hebben we een dergelijk traject niet al een keer eerder gedaan?’ Klopt. Destijds in 2007 was DSC één van de eerste verenigingen die hiermee aan de slag ging. Met papieren invullijsten en excelbestanden werd de koppeling gemaakt tussen het aanbod aan de ene kant en de potentiële vrijwilliger aan de andere kant. Een – overigens – succesvolle campagne met veel nieuwe vrijwilligers maar ook met een heleboel mappen met vacatures en vrijwilligers. Het grote verschil met de aanpak van nu is dat de digitale mogelijkheden het ons een stuk makkelijker maken. We gaan namelijk gebruik maken van de app Taakie, die ervoor zal zorgen dat taken en potentiële vrijwilligers makkelijker aan elkaar worden gekoppeld. Is er ook een overeenkomst? Zeker wel, want uiteindelijk gaat er niets boven een goed gesprek om op basis van die digitale connectie (dat wel) te onderzoeken wat de aanstaande vrijwilliger voor DSC kan betekenen.

We hebben er zin in. Fijne zondag.

Edwin Mulder
Voorzitter KV DSC

Terug