Impact zondag.

Datum:
30
-
10
-
2022

Het opiniestuk uit – ik vermoed – het Friesch Dagblad werd gedeeld op FaceBook. Daar kwam ik het tegen. ‘Korfbal, sport van ‘mixed gender’ en mienskip, zou dé sport van Nederland moeten zijn’.
Het artikel is bijgevoegd. Lees het maar eens door. De spijker op de kop, zou ik zeggen. En als er iemand is, die het stukje Frysk kan vertalen? Graag, want ik kan er geen touw aan vastknopen.

Maar de essentie staat als een huis: Korfbal als antwoord op een samenleving waarin individualisme tot het grootste goed wordt gerekend en waarin polarisatie beangstigende vormen aanneemt. Het unieke mixed-gender karakter in een sociale omgeving, zonder excessen. Hoewel het artikel ook aangeeft dat de steden en dorpen in Friesland het zwaar hebben qua ledenaantal, mogen we ook constateren dat we op dit moment met de Korfbal League de best bezochte zaalcompetitie van Nederland hebben. Juist door het genereren en steeds verder professionaliseren van eigen content via Eyecons en Youtube wordt het bereik tevens steeds groter.

Gisteren positioneerde sportmarketing-icoon Bob vanOosterhout in het AD basketbal in Nederland als ‘het best bewaarde geheim’. Ik denk dat hij pech heeft. Die titel is inmiddels vergeven. In een eerdere blog stipte ik het al aan: Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een strategische visie van het KNKV, die vanuit dat ‘best bewaarde geheim’ de verenigingen (want daar moet het gebeuren) tools in handen gaat geven om als sport steeds meer impact te maken op mens en maatschappij, vertaald in drie ambities: Sportplezier, Persoonlijke Groei en Maatschappelijke Impact. Natuurlijk speelt de aantrekkingskracht van het Nederlandse topkorfbal daarin een grote rol maar nog veel meer zoals een positieve, veilige en inclusieve sportcultuur, sterke en open clubs, eigentijdse ontwikkeling van sporters, vrijwilligers en professionals, een positief en relevant korfbalimago en – als laatste –beleving, gemak en flexibiliteit in spel en aanbod.

Vergelijk dit eens met de vorige strategische punten: ‘Korfbal Olympisch’ en ‘Zoveel mogelijk mensen laten genieten van korfbal’. Ambitieus, heel ief en aardig ook maar als club konden we er niks mee. Deze nieuwe strategische visie geeft veel meer richting en is concreter. Ik vind echter het belangrijkste dat het een antwoord geeft, een antwoord op individualisme en polarisatie. Betekenisvol kunnen zijn, impact maken op mens en maatschappij vanuit het unieke sociale, inclusieve en vooral ‘mixed-gender’-karakter.

Blijft er maar één vraag over hier in het Zuiden: Wat doen we met vrouwenkorfbal?

Fijne zondag

Edwin Mulder
Voorzitter KV DSC

Terug